9. EASYKART INTERNATIONAL GRAND FINALS

 

Výrazný úspěch Čechů

   Italské městečko Castelletto poblíž Milána bylo letos vybráno jako hostitel v pořadí již 9. ročníku závodu Easykart International Grand finals, který je pro všechny jezdce série Easykart na celém světě naprostým vrcholem sezóny. Již před časem zveřejněné startovní listiny byly jasným signálem, že letošní ročník bude velice kvalitně obsazen, jak co do počtu jezdců, tak i zúčastněných zemí. Na startu se nakonec sešlo neuvěřitelných 334 jezdců z 26 zemí.  Hned v úvodu je třeba říci, že česká výprava s počtem přihlášených 26 jezdců patřila mezi ty nejpočetnější a jak se budete moci přesvědčit ve výsledkových listinách, Češi rozhodně ostudu neudělali a jejich vystoupení lze označit za výrazný úspěch. Pořadatelská firma Birel letos věnovala přípravám a propagaci velkou pozornost, což bylo patrné na mnoha drobnostech v průběhu závodních dnů. Doslova revolučním počinem byl ovšem přímý přenos televizního signálu prostřednictvím satelitu a internetu do celého světa a tak doufáme, že pro mnohé z Vás je tento článek pouze připomenutím toho, co jste v on-line přenosu mohli na svých televizorech a  monitorech vidět.

EASY 50

 Tato kategorie jede na světovém finále v režimu závodní simulace. Pořadatelé přesto režim trochu změnili a tak si malí piloti vyzkoušeli i letmé starty. Samotné rozjížďky pak nejsou nijak hodnoceny a v závěru byli odměněni všichni piloti. Naše barvy hájili Matěj Kácovský, Patrik Arnošt, Jan Wagenknecht, Sára Pokorná, Kateřina Nováková, Štěpán Galáš, Filip Škorpík a Vincent Gianquintieri. Pole startujících čítalo neuvěřitelných 54 jezdců, které pořadatelé rozdělili do dvou skupin. Jakkoliv se nejednalo o opravdový závod, boje na trati byly jasným důkazem toho, že malí piloti jedou na plno a nedarují si ani centimetr. Naši malí závodníci byli především na mokré trati hodně vidět a pro všechny zúčastněné bylo rozhodně velice dobré, že poznali opět novou trať, získali cené zkušenosti  a i tak trochu nasáli atmosféru skutečně „velkého“ závodu, což jim rozhodně bude motivací pro další období.

EASY60

 Startovní listina této tradičně nejobsazenější kategorie  tentokrát čítala 116 pilotů ze všech možných koutů světa. Jen namátkou byli k vidění závodníci z Velké Británie, Turecka, Venezuely, Guatemaly, Panamy, Brazílie, Kypru, Ruska, Polska, Rakouska a mnoha dalších zemí. Nejpočetněji byli pochopitelně zastoupeni domácí Italové. Systém závodu byl oproti minulým létům ještě „vylepšen“. Zůstal zachován princip penalizačních bodů z kvalifikace a rozjížděk ve skupinách. Skupin bylo ovšem celkem devět a pro jednotlivé rozjížďky byly kombinováni vždy jezdci ze dvou skupin. Popisováním toho, jak se vyvíjeli boje v kvalifikaci a ve skupinách bychom zřejmě zabrali několik stránek, k této části závodu tedy velice stručně. Z české výpravy podle očekávání dobré výsledky dosahovali ti zkušenější, zejména trio Tomáš Horský, Dominik Javůrek, Lukáš Podobský si po celou dobu udržovalo šance na start ve finále A. Zmínil bych například krásný souboj Lukáše Podobského a Jonnyho Cecotta juniora o vedení v rozjížďce, místní komentátor se „zavzdušňoval“ také při podobném souboji Tomáše Horského. Zdeněk Tlachač má sice zkušeností méně, ale i on jel velice dobře a postoupil do „áčka“. Václav Šafář podal naprosto skvělý výkon v kvalifikaci (první řada), v rozjížďkách měl pak trochu smůlu, přesto i on se zaslouženě do hlavního finále probojoval. Asi není třeba nikomu vysvětlovat, že na takovémto závodě je již samotná kvalifikace do finále A obrovským úspěchem !  Samotné finálové jízdy se jely v neděli. Zatímco předchozí dny byly v Itálii spíše slunečné, v neděli si počasí postavilo hlavu a v podstatě celý den nepřetržitě pršelo. Pro naše jezdce to byla ve všech kategoriích, dle jejich vyjádření, spíše výhoda, neboť domácí Italové mají na suchu hodně natrénováno.

Finále D

 V něm nastoupili z naší výpravy Jonáš Tlachač a Adam Králík. Oba jezdci jsou na začátku své sportovní kariéry a přijeli sbírat mezinárodní zkušenosti. Právě mokré počasí jim situaci poněkud komplikovalo, oba ale závod dokončili a Adam Králík měl zpočátku i reálnou naději na postup do finále C. Nakonec skončil na 8. místě a Jonáš Tlachač na místě 19. Oba s ohledem na věk a zkušenosti zasluhují pochvalu. Rozjížďky absolvoval ještě Ladislav Chaloupka, do finále D, ale nenastoupil.

Finále C

 V něm hájili naše barvy Jáchym Galáš a Alex Legnaro.  Jáchym měl obrovskou smůlu, když mu na předstartovním roštu zhasl motor a nestihl se již v průběhu formovacího kola zařadit na svoje místo. V samotném finále C pak skončil na 26. místě.  Alex jel na suchu výborně, na vodě, ale doplatil na nezaviněné kolize a dojel 28..

Finále B

V tomto finále jsme měli jediného zástupce. Kuba Taláš si po nepovedeném měřeném tréninku vyzávodil dobrou startovní pozici na to, aby mohl dojet mezi prvními 6-ti jezdci a postoupit tak do vysněného finále A. Kuba to zvládnul výborně a dojel celkově čtvrtý! Navíc si z Itálie přivezl velký pohár právě za 4. místo v „béčku“, protože v rámci všech finále bylo vyhlášeno prvních 6. jezdců.

Finále A

A bylo to tady… Krátce po sedmnácté hodině se chystal start  finále A. V předchozích letech téměř nesplnitelný sen mnoha českých závodníků, který se letos splnil hned šesti klukům. Do finále A káry startují ze startovního roštu ve stylu Formule 1. Naši reprezentanti si užívali pozornosti televizních kamer a zaplněných tribun. A nejen oni, ale také rodiče, mechanici a všichni naši fandové, kteří dávali máváním českými vlajkami světu na vědomí, jak jsou na naše kluky pyšní. Češi měli následující startovní pozice:  10-Horský, 13-Podobský, 16-Javůrek, 22-Tlachač, 28-Šafář, 32 – Taláš.  Pak už to šlo rychle … znamení – 3 min , 1 min  a nakonec „start the engines“ a start do zahřívacího kola. Mokrá trať sice byla pro nás výhodou, znamenala ovšem také obrovské riziko zejména po startu. To se také potvrdilo, když Dominika Javůrka hned v první zatáčce soupeři vytlačili mimo trať a ten prolétl kaluží vody a bahna. V tu chvíli ho celého pokryla vrstva bahna a skoro nic nemohl vidět. Bojoval ale dál, zajížděl nejrychlejší časy a v některých kolech dokázal předjet i 3 soupeře. Dobře odstartoval Tomáš Horský, ale  i on měl v prvních kolech závodu smůlu, když pozice v kolizích a kontaktech spíše ztrácel. Nejlépe se start povedl Lukáši Podobskému, který se dostal do vedoucí skupiny se kterou držel krok celý závod. I další Češi bojovali na mokré trati jako lvi a v cíli si v podstatě všichni polepšili oproti startovním pozicím. Dominik Javůrek se asi v polovině finále dostal na 6. místo a bylo zřejmě, že výše to nepůjde – soupeři už byli daleko. V úplném závěru jsme společně s Lukášem Podobským čekali zda nepřijde chyba soupeřů, která by pomohla ještě trochu vylepšit již tak fantastické páté místo. Tomáš Horský se těsně před koncem probojoval na 7. místo a Kuba Taláš si hodně polepšil – dojel 17., Václav Šafář byl v jednu chvíli na 14 místě, v cíli pak 26. a Zdeněk Tlachač 28. Závěr…  6 Čechů ve finále A a z toho 3 v první desítce, to snad ani komentář nepotřebuje. Svědčí to o vysoké úrovni našich jezdců ze série Easykart v České republice…

EASY 100

Stovky měli podobný systém závodu jako šedesátky. Na start bylo přihlášeno celkem 63 závodníků a mezi nimi i 4 Češi. Pavel Srdínko, Jindra Vohnout, Honza Ošmera a Matěj Svoboda.  V kvalifikaci se nelépe dařilo Pavlu Srdínkovi, který sice se stovkou jede teprve druhou sezónu, úročil ovšem velké zkušenosti z EASY 60. Zajel velice dobře  měřený trénink a v rozjížďkách dokonce vodil celé startovní pole povzbuzován „božským“ komentátorem ( jeho výslovnost „R“ si můžete vychutnat na připravovaném videu). Jindra Vohnout jel se stovkou velký závod poprvé v životě, o to příjemnějším překvapením byl jeho celkový výkon. Honza Ošmera a Matěj Svoboda jeli také velice dobře. Přesto nakonec zůstali ve finále B. Matěj měl i trochu smůlu, když ho v rozjížďkách kolize odsunula až na poslední místo a systém penalizačních bodů k němu byl neúprosný.Finálové rozjížďky A i B se opět jely v neděli za deště bylo důležité zejména přestát začátek závodu.

FINÁLE B

Sem se kvalifikovali Jindra Vohnout, Honza Ošmera a Matěj Svoboda. Právě Jindra Vohnout zvládl kvalifikaci nejlépe z jmenovaných a měl reálnou šanci na postup do finále A. Matěj a Honza bojovali v půlce startovního pole a postupové pozice jim bohužel byly vzdáleny –  dokázali, ale zajíždět velmi dobré časy. Honza nakonec skončil 12., Matěj  19. Jindra Vohnout si postup do finále A doslova vydřel v posledním kole, když se nejdříve o dvě místa propadl a nakonec se na šesté místo prodral až v poslední zatáčce …

 FINÁLE A

Úžasnou atmosféru startu jsme samozřejmě prožívali nejen u šedesátek, ale také u stovek. Čechy zastupovali Pavel Srdínko a Jindra Vohnout.  Nápis „START THE ENGINES“ poslal jezdce do zaváděcího kola a dalších 20 kol závodu. Pavlovi se celkem podařil start a bojoval na hranici první desítky. Během závodu svou pozici postupně zlepšoval a bezchybnou jízdou dojel na skvělém šestém místě. Na Jindrovi bylo možná trochu znát vyčerpání z náročného programu a absolvování finále B. Přesto si i on polepšil a celkově dojel 22.

KART GRAND PRIX

Při světovém finále EASYKART měla premiéru nová třída KART GRAND PRIX. V ní mohou startovat závodníci na různých značkách podvozků s novým jednotným motorem BMB. Za nás se tohoto závodu zúčastnil Radim Maxa a nevedl si vůbec špatně. Měřený trénink zajel na třetím místě, ale v prefinále na mokré trati ho dvakrát vystrčil stejný jezdec a nedojel. Ve finálové jízdě vše napravil, předjížděl jednoho soupeře za druhým a probojoval se až na toužené stupně vítězů – dojel třetí.

ZÁVĚR

Sezóna 2010 je tedy za námi a skončila tím nejlepším možným způsobem. Češi byli na 9. Easykart International Grand finals  více než vidět ! Czech Republic znělo z reproduktorů v emotivním podání italského komentátora skoro v každé jízdě. Vystoupení našich jezdců bylo po všech stránkách úspěšné, nemalý vliv na tom jistě má vysoká úroveň našich závodů, které se staly zajímavé i pro zahraniční konkurenci.  Celkově je vidět, jaký pokrok oproti minulým ročníkům naši piloti udělali a je velice potěšující, že mohou obstát i ve světové konkurenci. Závodění s dostupnou a jednotnou technikou klade velký důraz na kvalitu pilotáže a pomáhá rychlému výkonostnímu růstu. Účast na takové velké mezinárodní akci  pak přináší pro všechny důležitou motivaci do dalších sezón…

Kompletní výsledky závodu najdete zde, nebo zde. Zkrácený záznam přímého televizního vysílání najdete ze soboty – zde (kvalifikační rozjížďky), z nedělního dopoledne zde (finále D,C,B a nástup), z nedělního odpoledne zde ( hlavní finálové jízdy a slavnostní vyhlášení). Fotogalerii organizátora najdete zde.  Videoreportáž a onboard videa připravujeme.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.